Hong Kong Cinema Tip


Lost Swordship R2 (Uk Import) -
Releasedatum: 30 januari 2006
Vanuit het niets worden ineens allerlei grote namen uit de martial arts wereld vermoord. Bijna geen één clan weet zijn leider te behouden. Dit alles is het werk van de gewetenloze ‘Sky Clan’. Hun leider noemt zichzelf de bisschop en verbergt zijn gezicht continu achter een masker. De ware identiteit van deze persoon is dus ook bij niemand bekend. Één van de weinigen die aan de klauwen van de bisschop weet te ontsnappen is Lu Nan Jen (Tien Ping). Dit gaat alleen niet zonder slag of stoot en meer dood dan levend weet hij weg te komen. Het lijkt er ook wel een beetje op dat de bisschop iets voorzichtiger met hem was. Waarschijnlijk was dit omdat hij achter Lu Nan Jen’s familie geheim aanzat. Ergens is namelijk het ‘fragant sword’ verstopt. Dit is een wapen dat zoveel sterker is dan elk ander en zijn eigenaar enorm sterk maakt. Als de vrouw van Lu Nan Jen ontvoerd wordt en zijn beste vriend hem verraadt besluit hij zich terug te trekken. Verscheurd door verdriet vindt hij een baantje als leraar voor kinderen. Dit houdt hij een jaar of vijf vol voordat alles hem wederom te veel wordt. Hij werpt zichzelf in de strijd tegen de bisschop met alle gevolgen van dien. Gelukkig krijgt hij hulp van een jongedame die ook achter de bisschop aan zit. Alleen wat de vreselijke ontknoping hem gaat brengen is iets waar hij totaal niet op gerekend had. Het komt niet vaak voor maar toch blijkt het mogelijk te zijn. Over het algemeen zijn het namelijk de wu xia films uit de Shaw studio’s die op ongekende hoogte staan. Er zijn dus ook maar weinig individuele producties die dit succes konden evenaren. ‘Lost swordship’ komt hier erg goed bij in de buurt. Sterker nog; het niveau is eigenlijk gelijk te noemen. Natuurlijk zitten er aardig wat significante verschillen in stijl tussen de producties. Er wordt hier dichterbij gefilmd en dat geeft een stuk intiemere sfeer. Ook de kleding is minder gedetailleerd. Dit ziet er allemaal iets goedkoper uit maar dit geeft een iets andere maar toch prettige sfeer mee. Waarschijnlijk kan je op je vingers ook wel natellen dat de sets ook een stuk minder opzichtig zijn. Ook dit heeft zijn voordelen. We krijgen dus aardig wat van de Taiwanese natuur te zien. Dit loopt van bossen tot prachtige watervallen. Als uitschieter belanden we in een oerbos waar de bamboe bijna net zo dik is als een bovenbeen. Natuurlijk ontbreken de grote openvlaktes ook niet en dit doe allemaal erg natuurlijk aan. Regisseur Li Chia weet bijzonder verrassend uit de hoek te komen met het camera werk. Het zijn niet de standaard rechttoe rechtaan shots die we te zien krijgen. Er wordt veel gebruik gemaakt van diepte en niet gecentreerde shots. Om alles compleet te maken gaat het hier om een verhaal wat geschreven werd door Ku Lung. Nu is er al meerdere malen bewezen dat dit niet per se garant hoeft te staan voor succes. Als de regisseur namelijk zijn werk niet goed gedaan heeft is het namelijk niets waard. Gelukkig laat Li Chia duidelijk merken dat hij wel weet hoe hij hier mee om moet gaan. De personages hebben voldoende diepgang en ook het drama heeft een belangrijke plaats. Dit laatste is iets wat vaak vergeten wordt en plaats moet maken voor de gevechten. Er kan niet anders gezegd worden dat de balans hier perfect aanwezig is. De gevechten zijn namelijk een mooie combinatie van technieken en acrobatiek. Van tijd tot tijd komen de acties zelfs verrassend uit de hoek. Natuurlijk zit er wel een fantasie element in. Maar dit geeft de film in dit geval iets extra’s mee. Want het zijn juist deze gimmicks wat het extra leuk maakt. Om het af te maken zitten er gewapende en ongewapende gevechten in de film. Genoeg variatie dus en voor iedereen wat wils. Er is alleen niemand aan te wijzen die er nu echt uitspringt in de gevechten. Iedereen is zeg maar van het zelfde goede niveau. Tien Ping blinkt echter wel uit op acteergebied. De manier waarop hij de verbitterde zwaardvechter neerzet is heerlijk. Hij wordt ook nog eens bij gestaan door de beeld schone Tong Bo Wan en divers ander vrouwelijk schoon. Leuke andere rollen zijn van Got Siu Bo en Chan Wai Lau. De manier waarop zij de oude kung fu meesters neerzetten is werkelijk hilarisch. We hebben dus met ‘Lost Swordship’ eindelijk weer een individuele productie boven tafel die wel presteert waar andere falen. Zeker een aanrader dus en helemaal als je geïnteresseerd ben in wu xia films. Bron: http://www.kungfufilms.nl



Hong Kong Cinema Tip Archief

Nieuwsbrief Inloggen Bestellen Contact Over ons Winkelwagentje