Hong Kong Cinema Tip


Executioners From Shaolin (Regio 3 - Shaw Brothers) - Chia-Liang, Liu
Releasedatum: 1 april 2004
Na de verwoesting van de Shaolin tempel komen de overlevenden bijeen. Er worden onderling verhalen uit gewisseld en uitgezocht wie er levend uit de strijd gekomen zijn. Maar het nieuws dat hoofdmonnik Chi San gedood is valt erg slecht. Vooral Hung Si Kwan (Chen Kuan Tai) heeft het er erg moeilijk mee en zijn eerste reactie is om meteen wraak te nemen. Omdat de dader Pan Mei (Lo Leih) een extreme vaardigheid op het gebied van kung fu heeft, raadt iedereen hem af om meteen wraak te nemen. Pan Mei is namelijk praktisch onkwetsbaar en heeft maar een zwakke plek. Niemand weet waar deze zwakke plek zich bevindt en buiten dat is het ook nog eens extreem moeilijk om hem te raken. Voorlopig legt Hung Si Kwan zijn wraak plannen naast zich neer en sluit zich aan bij de rebellen. Waar het mogelijk is maken ze het de Manchu's moeilijk en zorgen ze voor verzet. Om het risico gepakt te worden zo klein mogelijk te houden, wonen de rebellen op rode boten en reizen rond als Peking opera gezelschap. Tijdens een van deze reizen ontmoet Hung Si Kwan zijn toekomstige vrouw Yun Chun (Lilly Li). Samen vormen ze een nogal eigenwijs stel en hebben nogal moeite elkaars kung fu stijlen te accepteren. Als uitlekt dat er zich een boel rebellen op de rode boten bevinden, worden bijna alle boten vernietigd en valt het net werk uiteen. Iedereen gaat zijn eigen weg omdat ze individueel meer kans maken om hun werk voort te zetten. Hung Si Kwan gaat samen met zijn vrouw ergens in de bossen wonen en niet veel later krijgen ze een zoon, Wen Ding (Wong Yu). Maar in al die tijd is de wraak op Pan Mei nog steeds niet uitgevoerd, maar Hung Si Kwan is het nog steeds niet vergeten. Met de hulp van een boek begint hij aan zijn training. Pas als zijn zoon tien jaar oud is zoekt hij voor het eerst de confrontatie met Pan Mei op. Dit pakt alleen niet zo uit als hij wil en Pan Mei is nog steeds veel te sterk voor hem. Zwaar gewond keert hij terug. Maar het gevecht is niet voor niets geweest, want hierdoor heeft hij meer inzicht in de vechtstijl van Pan Mei gekregen. De training wordt aan gepast en jaren later probeert Hung Si Kwan het opnieuw. Dit keer heeft hij minder geluk en als hij na tien dagen nog niet terug is vrezen zijn vrouw en zoon het ergste. Wen Ding twijfelt geen moment en zoekt onmiddellijk het trainingshandboek van zijn vader op om zich voor te bereiden om zijn vader te wreken. De derde film van Liu Chia Liang als regisseur maar zijn kenmerkende stijl is nog niet helemaal aanwezig. Het aparte is dat het gezin enigszins centraal staat en dat alles een vrij serieus tintje heeft. Er is wel humor aanwezig maar niet in de mate die je vaak in zijn latere films terug zal vinden. De sfeer is gemoedelijk en ongedwongen en het wraak verhaal wordt niet echt naar voren geschoven. Het gevoel van haat voor de slechte, wat normaal zo sterk opgeroepen wordt in een Hongkong film ontbreekt compleet. Het draait hier meer om de familie en liefdes relatie van Hung Si Kwan. Hierdoor is het een aparte film geworden en niet echt voor de diehard kung fu fans. Natuurlijk zitten er voldoende gevechten en trainingsscènes in de film die allemaal erg vermakelijk zijn. Vooral de rol die Liu Chia Hui is erg heldhaftig. Helaas is zijn rol maar kort en verwacht er dus niet te veel van. De gevechten zijn net een tandje sneller dan in de meeste film van Chang Cheh waarbij Liu Chia Liang voor de choreografie zorgde. De montage hier van is ook een tikkeltje afwijkend. Ze bestaan niet continue uit lange series van bewegingen maar worden ook afgewisseld door wat kortere. Je kan dus duidelijk merken dat Liu Chia Liang aan het experimenteren was en zocht naar een nieuwe stijl in zijn choreografie. Als je zelf regisseur bent heb je natuurlijk veel meer mogelijkheden dan als je alleen maar choreograaf bent. Alles speelt zich vrij veel op een plek af en hierdoor is de film heel makkelijk in tweeën te delen. Een introductie en de samenkomst van de helden en als tweede deel de trainingen en de uitvoering van de wraak. De dummy die Chen Kuan Tai in de voorbereiding gebruikt is absoluut super. Een groot metalen beeld dat als je het op het hoofd slaat een aantal knikkers door diverse gangetjes laat vallen. Het doel is om er die ene gemarkeerde knikker uit te halen voordat hij de grond raakt. Hiermee is het de bedoeling om je techniek en snelheid te verbeteren. Chen Kuan Tai speelt zoals gebruikelijk goed maar Lo Lieh en Wong Yue maken de film. Lo Lieh door zijn rol als Pan Mei, compleet met witte pruik, snor, baard en lange wenkbrauwen. Zijn gezichtuitdrukking is erg intens en intimiderend En voor Wong Yue is dit absoluut zijn beste rol op martial arts gebied. Zijn jeugdige en rebelse uitstraling wordt vermengt met heldhaftige onbezonnenheid. Let vooral even op de knotjes aan de zijkant van zijn hoofd en zijn niet-te-missen kleurrijke jasje. Pan Mei wordt niet verslagen doordat zijn tegenstander sterker is maar doordat hij hem onderschat. Voor het jaartal waar de film in gemaakt is wijkt hij nogal af. Dit komt voor al door het luchtige uitwerking van het verhaal. Ik kan me best voorstellen dat dit niet helemaal is wat je verwacht. Maar de manier waarop Liu Chia Liang eigenhandig het genre op een andere manier weet te belichten dwingt toch respect af. Bron: http://www.kungfufilms.nl



Hong Kong Cinema Tip Archief

Nieuwsbrief Inloggen Bestellen Contact Over ons Winkelwagentje