Klassiek Tip

Nash Ensemble
Max Bruch dankt zijn grote faam aan het meesterlijke Eerste vioolconcert dat hij als twintiger schreef, en aan een werk als Kol Nidrei, dat hij als veertigplusser het licht deed zien. Dat deze romanticus pur sang de eerste turbulente decennia van de twintigste eeuw ook nog meemaakte is minder bekend. En dat hij aan het einde van de Eerste Wereldoorlog als tachtiger nog twee fabuleuze strijkkwintetten en een strijkoctet schreef, lijkt helemaal vergeten. Gelukkig is daar het immer verrassende Nash Ensemble, dat de strijkkwintetten en het octet een wonderschoon nieuw leven geeft. Bruch schreef ze geïnspireerd door de grote violist Willy Hess, die ook een eigen strijkkwartet had. De twee deelden gemeenschappelijk leed – beiden verloren een zoon – en de strijkkwintetten lijken intense nostalgische troostmuziek. Net als het meeslepende octet dat Bruch na de dood van zijn vrouw voltooide. Pure romantiek met een rauw vroegtwintigste-eeuws randje om even in te verdrinken. Alleen verkrijgbaar
Klassiek Tip Archief