Klassiek Tip

Felicia van den End is één van de meest veelzijdige fluitisten van haar generatie. De bijzondere toon en klankkleur waar van den End veelvuldig om geroemd is wakkert een bredere belangstelling voor het instrument aan. Dit wordt nog versterkt doordat zij zich in haar repertoire keuze niet beperkt tot het klassieke repertoire, waarin zij zich van romantisch tot hedendaags thuisvoelt. Van den End verkent graag de mogelijkheden van het instrument in andere genres, zoals jazz en Latijns-Amerikaans.
Haar liefde voor het Latijns-Amerikaanse repertoire ontstond tijdens de diverse reizen die zij naar deze regio maakte. De ontdekking van deze muziek en de centrale rol die daarin is weggelegd voor de fluit bleek de kiem te zijn voor haar debuutalbum. Een album waarop zij composities van Mike Mower, onder anderen Sonata Latino en Opus di Jazz, combineert met Piazzolla, een Braziliaanse choro en een Mexicaanse traditional.
De titel van het album, SONORO, verwijst naar de stichting waaraan het album is opgedragen.
Tijdens haar reizen naar Mexico ervoer zij de impact van de voortdurende aanwezigheid van drugsbendes op het dagelijks leven van de Mexicaanse bevolking. Dit greep haar zo aan dat zij het plan opvatte om samen met percussionist Pepe García door middel van muziek een positief tegenwicht te gaan bieden. Vanuit de stichting SONORO, die zij daarvoor oprichtten, worden concerten door internationale en lokale musici en workshops voor kinderen en hun ouders georganiseerd. Het beoogde doel van de stichting is om kinderen in Mexico, die zich vaak in een kansloze situatie bevinden en gemakkelijk verglijden tot jeugdcriminaliteit, een ander perspectief te bieden door te werken aan hun zelfvertrouwen middels muziek, theater en presentaties. Om de programma’s zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoeftes van de kinderen en hun ouders volgde Van den End het CEDLA masters programma Latin American Studies aan de UvA, dat zij onlangs succesvol voltooide.
Klassiek Tip Archief