Horror Tip


Aftermath/Genesis (Region 1) - Cerda, Nacho
Releasedatum: 12 augustus 2005
Om de dood kan niemand heen. Het is een onvermijdelijk lot van alles wat leeft en dat realiseert ook regisseur Nacho Cerda zich terdege. In drie korte maar bijzondere films werpt hij zijn artistieke oog op drie aspecten van de dood; het sterven, het kadaver en de nasleep. Hij zwijgt in alle toonaarden. Beeld en muziek vertellen zijn verhaal zonder dat er een woord dialoog aan te pas komt. Het drieluik waar Cerda in 1990 aan begon met de studentenfilm 'The Awakening' heeft in de loop der jaren heel wat los gemaakt, van absolute walging tot grote bewondering. Het in 16 mm zwart wit gedraaide 'The Awakening' was feitelijk een vingeroefening van Cerda waarin hij zonder al te veel kunstgrepen het onwerkelijke moment van sterven bij een jongeman in beeld bracht door een verstoring van tijd en ruimte. Het tweede deel van zijn drieluik zou vier jaar op zich laten wachten maar openbaarde zich als meer dan een sprong voorwaarts in aanpak en weergave. Cerda deed vier jaar intensief onderzoek voor Aftermath. Hij woonde in een forensisch instituut in Barcelona een echte lijkschouwing bij. Hij wist zijn gevoelens en indrukken minutieus te vertalen naar de film die hij tussen 28 mei en 4 juni 1994 opnam in hetzelfde instituut waar hij getuige was geweest van de lijkschouwing. Gewapend met een storyboard van 125 pagina’s en 500 tekeningen ging Cerda van start en liet niets aan het toeval over. De speciale effecten moesten van hoge kwaliteit zijn om het gewenste realisme te krijgen en Cerda wist met hulp van David Alcade en David Mari meer dan overtuigende kadavers te creëren waar acteur Pep Tosar zich op uit kon leven. Tosar, ook te zien in onder andere Jaume Balaguero’s'Los Sin Nombre' ('The Nameless'), is de patholoog-anatoom die aanvankelijk heel professioneel en klinisch met zijn collega lijkschouwingen verricht. Wanneer zijn collega vertrekt en het lichaam van een dode vrouw binnenkomt, bouwt Cerda rond Tosar en het lichaam een erotische spanning op die de toeschouwer in verwarring brengt. De 35 mm beelden zijn prachtig gefilmd, op de achtergrond klinkt Mozart’s Requiem en voor onze ogen voltrekt zich een van de meest walgelijke daden die een mens kan verrichten: necrofilie! Waar Lynne Stopkewich met haar 'Kissed' uit 1996 op dromerige afstand bleef en meer suggereerde dan toonde, is Cerda direct en expliciet. Toch staat Cerda’s 'Aftermath' ook weer regelrecht tegenover Jorg Buttgereit’s 'Nekromantik' uit 1987 dat toch meer de weg van ranzige exploitatie en sensatie insloeg. Cerda realiseerde zich maar al te goed dat zijn korte film van een halfuur tot heel wat controverse zou leiden. 'Aftermath' werd dan ook meteen een underground klassieker en het zag er even naar uit dat de film stilletjes zou verdwijnen om nooit meer op te duiken. Voor het derde deel van zijn trilogie, 'Genesis', trok Cerda wederom vier jaar uit. 'Genesis' werd in 1998 in 12 dagen opgenomen en wederom verraste Cerda vriend en vijand. Deze keer niet door expliciete gore maar door de in beeld gebrachte tragiek van een beeldhouwer - wederom vertolkt door Pep Tosar - die bij een auto ongeluk zijn vrouw kwijt is geraakt. Hij probeert zijn verlies te overwinnen door een levensgroot beeld van zijn vrouw te maken. Maar als het beeld begint te bloeden is dat het begin van een wonderlijke transformatie waarbij het beeld tot leven begint te komen en hij zelf langzaam tot een versteende brok ellende wordt. Is het de absolute boetedoening, was hij verantwoordelijk voor het ongeluk? Wie weet… Cameraman Xavi Gimenez leeft zich volledig uit in bijzonder smaakvol camerawerk en levert samen met Cerda’s regie een innemende neo-romantische tragedie af die haaks staat op de harde weergave van de dood in 'Aftermath' maar niet minder indruk maakt. De dvd waarop de drie korte films van Cerda staan zal zijn weg onder de mainstream nooit vinden, maar liefhebbers van hoogwaardige curiositeiten mogen hier niet aan voorbijgaan. Cerda laat met zijn drieluik zien dat hij zonder meer een begenadigd filmmaker is. Anno 2005 werkte hij aan zijn eerste speelfilm onder de titel 'Bloodline'. En naar die film kunnen we alleen maar uitzien. Naast de drie films bevat de dvd aardige extra features waaronder audiocommentaren van Cerda zelf en een interview met Cerda door zijn Duitse collega Jorg Buttgereit, die zichtbaar onder de indruk is van wat Cerda met zo weinig middelen voor elkaar heeft gekregen. ©Movie Machine , Constant Hoogenbosch http://www.moviemachine.nl

DVD Extra's:
Kortfilm'The Awakening'. Commentaar van de regisseur. Making of. Interviews. Scripts. Boek. DVD-ROM.



Horror Tip Archief

Nieuwsbrief Inloggen Bestellen Contact Over ons Winkelwagentje