Hong Kong Cinema Tip


Thundering Sword (Region 3 - Shaw Brothers) - Cheng-Hung, Hsu
Releasedatum: 7 juli 2004
Na drie maanden komt de leider van een vredelievende clan eindelijk uit zijn eenzame meditatie. Al die tijd dacht hij na over 'the thundering sword', een onverwoestbaar wapen waar vele al lang naar zoeken. Als dit wapen in de verkeerde handen zou vallen zal dit een grote betekenis voor de wereld hebben. Dood en verderf zal er heersen en daarom moet het wapen vernietigd worden. Maar zelfs na drie maanden van ononderbroken nadenken heeft de wijze man geen oplossing. Een onverwoestbaar wapen is namelijk niet te vernietigen. Hij neemt het besluit om het wapen te zoeken en veilig te bewaren zodat niemand de macht ervan kan misbruiken. De zoektocht legt hij in handen van twee van zijn beste leerlingen Chien Kwun Yuan (Chang Yi) en Chiang Kwun Yuan (Lo Lieh). Samen spreken ze af ieder een eigen kant op te gaan om later ergens af te spreken en hun bevindingen te bespreken. Onderweg hebben beide heren een ontmoeting met So Jiau Jiau (Cheng Pei Pei). Chien Kwun Yuan is nogal onder de indruk van haar en het gevoel lijkt wederzijds. Helaas kan het niks worden want ze zijn van verschillende clans en deze zijn niet echt met elkaar bevriend. Hun wegen scheiden elkaar maar in hun hoofd blijven ze met elkaar bezig. De ontmoeting van Chiang Kwun Yuan met So Jiau Jiau is iets minder rooskleurig. Net op het moment dat Chiang Kwun Yuan 'The thundering sword' gevonden heeft verschijnt ze namelijk ten tonele. Met een snelle beweging van haar zweep weet ze het wapen te bemachtigen en raakt Chiang Kwun Yuan daarna met drie vergiftige pijlen. Verontwaardigd stort Chiang Kwun Yuan ter aarde terwijl hij zijn naam mompelt en zich afvraagt waarom hem dit aangedaan wordt. Bij het horen van zijn naam realiseert So Jiau Jiau zich dat dit een broer moet zijn van de man die ze maar niet uit haar hoofd kan zetten. Omdat ze geen tegengif voor de pijlen bij zich draagt zit er niks anders op dan Chiang Kwun Yuan zo snel mogelijk naar huis te laten brengen. Vermomt als Chien Kwun Yuan huurt ze een escorte bedrijf om de klus te klaren. Er wordt afgesproken dat wanneer de klus geklaard is, er een grote beloning voor het bedrijf wacht, maar dat ze bij falen het met de dood moeten bekopen. Helaas slagen ze er niet in om Chiang Kwun Yuan veilig thuis te brengen. Wederom vermomt ze zich als Chien Kwun Yuan en voert haar belofte uit. Toevallig komt Chien Kwun Yuan op het geluid van het gevecht af net als So Jiau Jiau weg vlucht. Er is niemand meer in leven en Chien Kwun Yuan krijgt de schuld van de slachtpartij, maar weet te ontsnappen. Niet veel later ontmoet hij So Jiau Jiau die hem 'The thundering sword' aanbiedt. Al snel blijkt dat de gevoelens die ze voor elkaar sterker zijn dan de wereld om hun heen. Maar dan realiseert So Jiau Jiau wat ze gedaan heeft en ze probeert alles op alles te zetten om de naam van Chien Kwun Yuan te zuiveren. Als je het eerste stukje van het verhaal leest klinkt het als een behoorlijk standaard Wu Xia verhaal. De zoektocht naar een onverwoestbaar wapen is namelijk een onderwerp dat regelmatig terug keert. Dit is echter alleen maar de basis van het verhaal, een introductie om vervolgens te veranderen in een verhaal over een onmogelijke liefde en foute beslissingen. Niet echt iets waar de martial arts liefhebber op zit te wachten denk ik. Maar aangezien het hier om een film uit 1967 gaat lijkt het me ook niet eerlijk om die verwachting te hebben. De gevechten zijn minimaal aanwezig en komen niet echt verder dan wat gezwaai met een zwaard of knuppel en een verdwaalde trap of stoot. Het verhaal en de presentatie is wat belangrijk is en weet zeker te boeien. Je wordt gegrepen door de manier waarop alles verteld wordt en hierdoor raak je erg betrokken bij de emoties van de personages. En dat is best knap als je bedenkt dat je erg druk bent met het volgen van de dialogen. Er wordt namelijk veel gesproken en als je de taal niet beheerst, moet je terug vallen op de ondertiteling. Hierdoor mis je een groot deel van de gezichtuitdrukkingen van de karakters, iets wat toch belangrijk is. Een aantal maal wordt een deeltje van het verhaal verteld door een stukje muziek. Het is niet zo dat het hier om een musical gaat, want de acteurs zingen niet. Wel geeft het nummer de gedachte van het karakter weer. Deze momenten behoren wel meteen tot de mooiere van de film omdat de sfeer erg goed aangedikt wordt. De ondersteunende beelden zijn dan ook erg dromerig en hangen zelfs tegen het zweverige aan. Wat ook tot de beste momenten van de film behoort is een heuse grot vol met boobytraps. Lo Lieh weet te ontsnappen uit de ene val na de andere. De sets zijn hier werkelijk formidabel en dat geld eigenlijk ook voor de rest van de film. De studio locaties overheersen behoorlijk en overdreven geschilderde wolken en lucht zijn dus veelvuldig aanwezig. Laten we maar zo zegen hoe nepper hoe beter. Het is namelijk leuk om te zien hoe gedetailleerd deze studio's in elkaar zaten. Iedere plant en rots is met zorg geplaatst om over de gebouwen en watertjes maar niet te spreken. Alles is zoals altijd tot in de de detail verzorgd met vele mooie kostuums, vlaggen en een grote cast. De romantiek speelt geen hoofdrol, maar komt naar mate de film vordert steeds meer naar voren. Hierdoor blijft dat typische wu xia gevoel toch erg aanwezig en zijn er voldoende helden en heldinnen aanwezig. Mocht je dus zin hebben in een Wu Xia film met romantische elementen is dit zeker een aanrader. Bron: http://www.kungfufilms.nl



Hong Kong Cinema Tip Archief

Nieuwsbrief Inloggen Bestellen Contact Over ons Winkelwagentje