Klassiek Tip


Bach, J.s. / Recomp. Trujillo, Gust - Goldberg Variations For 16 Voices &
Padam

Sinds het begin van de 19e eeuw zijn er talloze bewerkingen en arrangementen gemaakt van de Goldbergvariaties. Het werk is duidelijk geschreven voor een toetsinstrument, maar de contrapuntische  schrijfwijze maakt het zeer aantrekkelijk voor uitvoeringen met andere  instrumentale ensembles: imitaties en canons vormen de kern van de  ‘klavieroefening’. De variaties zijn overwegend drie of vierstemmig,  met een heldere harmonische progressie en een melodische omvang  die geschikt is voor de meeste instrumenten. Het werk zit vol mooie  melodieën, canons en fuga’s. Sommige variaties zijn van oorsprong  gezongen stukken, zoals de Aria  of het Quodlibet; andere variaties vragen er bijna om om gezongen te worden. Zo ontstond het idee om de Goldbergvariaties te herschrijven voor 16 stemmen. Het was een uitdaging om een bewerking te maken die klinkt als authentieke vocale muziek van Bach. Geen gezongen klaviermuziek, maar een idiomatische behandeling van het koor: vocale lijnen en zingbare melodieën met tekst voor articulatie en frasering. Geen letterlijke bewerking maar een her-compositie van de Goldbergvariaties. In Gustavo Trujillo’s her-compositie wordt het koor gecombineerd met  een klein barokensemble bestaande uit een strijkkwartet en 3 houtblazers die afwisselend blokfluit, hobo, hobo d’amore en fagot spelen.  Stemmen en instrumenten zijn nauw met elkaar verweven, wisselen  elkaar af, vullen elkaar aan en ondersteunen elkaar. Elke variatie is  anders bezet en varieert in textuur- en klankkleurcombinatie; stemmen en instrumenten hebben afwisselend een hoofd- of bijrol. Elk instrument heeft eenmaal een grote solorol binnen het geheel. Tempi en  stijl zijn soms sterk aangepast om bijzondere harmonische effecten te  vergroten. Melodieën die zijn verlegd, dissonanten en voorhoudingen  die voortduren, klankkleuren die binnen één muzikale lijn wisselen,  extra reliëf dat ontstaat door de tekst; dit alles maakt de gezongen  Goldbergvariaties op deze CD tot een spannend nieuw én oud werk. Kamerkoor  PA’dam is een eigentijds ensemble, bestaande uit veelzijdige, ambitieuze en zelfstandige professionals.  PA’dam staat onder  de energieke leiding van dirigent Maria van Nieukerken.   PA’dam onderscheidt zich door een ondernemende instelling, een  veelzijdige programmering en een originele aanpak. De theatrale productie en CD rondom de vocale versie van Bachs Goldbergvariaties is hier een goed voorbeeld van.

PADAM SINGS BACH
GOLDBERG VARIATIONS
1. ARIA I             
2.  Variation 1   Sei Lob und Ehr’ dem höchsten Gut            
3.  Variation 2   Sehet welch eine Liebe
4.  Variation 3  “Nun”  
5.  Variation 4   Bleib bei uns, denn es will Abend werden  
6.  Variation 5   Nun komm  
7.  Variation 6   Es ist genug
8.  Variation 7   Instrumental
9.  Variation 8   Instrumental
10.  Variation 9   Es ist euch gut, daß ich hingehe  
11.  Variation 10   Ich bin vergnügt mit meinem Glücke  
12.  Variation 11   Wo gehest du hin?  
13.   Variation 12   Ich ruf zu dir  
14.   Variation 13   Ruhe sanfte, sanfte Ruh!
15.   Variation 14   Instrumental
16.   Variation 15   Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, Angst und Not
17.   Variation 16   Instrumental
18.   Variation 17   Instrumental
19.   Variation 18   Laßt uns sorgen, laßt uns wachen    
20.   Variation 19   Wachet auf   
21.   Variation 20   Komm  
22.  Variation 21   Ich bin ein Pilgrim auf der Welt   
23.   Variation 22   Instrumental  
24.   Variation 23   Instrumental
25.  Variation 24    auchzet Gott in allen Landen!   
26.   Variation 25    Ich steh’ mit einem Fuß im Grabe, bald fällt der kranke Leib hinein
27.   Variation 26   Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!   
28.  Variation 27   Wachet! Betet! Betet! Wachet!               
29.  Variation 28  “Nein”, “ja”   
30.  Variation 29  “Hahaha”, “hik”
31. Variation 30   Kraut und Rüben
32. Aria II
 



€ 23.99



Klassiek Tip Archief

Nieuwsbrief Inloggen Bestellen Contact Over ons Winkelwagentje